fbpx
Pentru cei care vor să transmită încredere și simpatie atunci când vorbesc

Cum pronunțăm vocalele

o dicție bună se obține doar cu mult exercițiu

[LIVE de ACASĂ]

Respirații de abdomen, scuturări de diafragmă

 

Facem astăzi (din nou) exerciții de dicție pentru aparatul de vorbire, respirații de abdomen și scuturări de diafragmă.

Începem cu primul exercițiu al dimineții, cel în care rostim îngrijit și clar fiecare vocală din alfabet. Luăm fiecare vocală și o rostim cât mai clar.

A
O dată fac eu, o dată faceți voi.
E
Le rostim îngrijit.
I
Până aici e simplu, complicăm pe parcurs.
O
Încercăm să urmăm, să distingem conturul fiecărei vocale.
U
Ă
Î

Și acum creștem ritmul.
A E I O U Ă Î

Facem câteva variațiuni pe aceeași temă.
A E I O U Ă Î . Încercăm să rostim repede și clar. Este un exercițiu foarte bun, care ne ajută să controlăm dicția și claritatea cu care rostim sunetele chiar și atunci când ritmul la care vorbim este mai alert.

Mai facem o dată.
A E I O U Ă Î

Apoi ne jucăm un pic cu vocalele.
A E I O U Ă Î
A E I O U Ă Î

Facem o serie de 10 X-U. Rostim X până la capăt și apoi U.
X – U

Încercăm să dezvelim ambele arcade ale dinților.
X – U

Și creștem ritmul
X – U x 10

Facem în continuare X – O. Rostim X până la capăt și apoi O.
X – O

Și creștem ritmul.
X – O x 10

Facem asta cât putem de accelerat și clar.

 

Respirații de abdomen

Mergem mai departe la respirații de abdomen și vom face împreună un exercițiu foarte
simplu. Are nume de mașină de teren. Se numește 4×4. Mai exact luăm cele patru etape cheie în care respirăm.

  1. Etapa în care inspirăm.
  2. Etapa în care ne ținem respirația pe plin.
  3. Etapa în care expirăm.
  4. Etapa în care ne ținem respirația pe gol.

Fiecare etapă o vom face în patru secunde. Foarte important, ținem o mână pe piept și o mână pe abdomen. Cu mâna de pe piept ne asigurăm că pieptul nu se umflă atunci când inspirăm.

Cu mâna de pe abdomen urmărim doar mișcările abdomenului. Patru secunde inspirăm și ne imaginăm că avem o minge în stomac pe care vrem să o umflăm.

Inspirăm 1, 2, 3, 4.
Și ne ținem respirația 4 secunde. 1, 2, 3, 4.

Expirăm ușor. 1, 2, 3, 4.
Și ne ținem respirația pe gol. 1, 2, 3, 4.

După care inspirăm din nou relaxat și ținem umerii relaxați.

Mai facem odată exercițiul.

Inspirăm 1, 2, 3, 4.
Stăm 1, 2, 3, 4.
Expirăm ușor 1, 2, 3, 4.
Și stăm din nou 1, 2, 3, 4.

 

Vocala A

Acum că am încălzit vocea, inspirăm cât putem de adânc, corect, în abdomen și expirăm direct pe vocala A. Facem un A îndeajuns de profund, de puternic, încât să simțim o vibrație în piept. Cu mâna de pe piept verificăm vibrația A-ului.

AAAAAAAAAAA

E un exercițiu care ne antrenează capacitatea de a respira și controlul asupra vocii.
Mai facem încă odată.
AAAAAAAAAAA

 

Luni, marți, miercuri, joi…

În continuare vom face un exercițiu care ne ajută să rulăm mai mult oxigen în corp.
Exercițiul se numește „Luni, marți, miercuri, joi”.

Inspirăm adânc și pe expirație spunem de câte ori putem toate zilele săptămânii.
Luni, marți, miercuri, joi, vineri, sâmbătă, duminică. Repetăm până rămânem fără aer.

Repetăm.

Acum facem și variațiuni ale acestui exercițiu. Inspirăm adânc, începem la volum mic și pe măsură ce avansăm cu exercițiul, creștem volumul vocii. Ne educăm să păstrăm volumul ridicat, chiar să-l creștem.

Luni, marți, miercuri, joi, vineri, sămbătă, duminică.

Ridicăm cât putem de mult vocea, dar în același timp o păstrăm în piept. Cu mâna de pe piept ne asigurăm că simțim vibrația (astfel știm că e în piept).

Acest exercițiu ne ajută să creștem volumul vocii fără să strigăm pentru că diferența dintre vorbitul tare și strigat este aceea că la strigat vocea se distorsionează atunci când volumul crește. Dacă avem control asupra rezonanței, adică vocea vibrează în adâncime, putem să creștem volumul într-un mod controlat.

Repetăm exercițiul „Luni, marți, miercuri, joi”.

Începem încet și creștem volumul treptat.

 

Recapitulare exerciții de diție

Exercițiile de dicție de azi sunt X – U, X – O, A E I O U Ă Î pentru antrenamentul mușchilor feței (ne obișnuim să deschidem gura cât mai larg atunci când rostim cuvintele), respirații de abdomen 4×4 și exercițiul „Luni, marți, miercuri, joi”.

Despre Andrei Țigănaș

Este coach de dicție și oratorie;

A lucrat ca prezentator radio și voiceover la Radio Guerrilla, Radio România Cluj, Napoca FM și Pro TV;

A fost cadru didactic asociat la Universitatea Tehnică din Cluj;

A adunat în 12 ani de carieră 450 de ore de transmisii live și 870 de ore de înregistrări audio;

A antrenat peste 150 de persoane să aibă o voce mai puternică și îngrijită;

Este președintele IAA YP Cluj, asociația profesională a tinerilor specialiști în comunicare;

Misiunea lui este să ajute oamenii să strălucească atunci când vorbesc.

Viziunea lui este o comunitate de oameni care transmit energie, forță și pasiune atunci când vorbesc.

Valorile sale sunt: vorbitul în public, scrisul, educația și contribuția.

Consultația de dicție (Skype)

  • Afli ce poți să îmbunătățești, concret, la felul în care vorbești
  • Descoperi punctele tari din vocea ta pe care să le pui ușor în valoare
  • Afli cum să acționezi la cauza problemei, nu la efecte
  • Știi ce ai de făcut concret și în cât timp ca vocea ta să sune bine
  • Primești metode și tehnici practice pe care să le folosești zilnic ca să-ți îmbunătățești dicția și vocea

Recomandat de

Monica Ion

Highly Expensive Services Sales Expert

Gabriel Cichi

Master Voiceover

Irina Gașpar

Realizator Emisiuni TV

Călin Biriș

Trainer & Coach

Zoltán Veres

Speaker, Trainer & Coach la REFLEQT

© 2018 AndreiTiganas.ro • Toate drepturile rezervate • Termeni si ConditiiDate PersonaleCookies
Website creat cu de DonevaMedia.

Bufonul de Serviciu

You have Successfully Subscribed!