Trei chestii practice ca să prezinți online lucrarea de licență dacă ești student

14 May, 2020

Zilele trecute am primit o invitație de la Centrul de Carieră, Alumni şi Relaţia cu Mediul de Afaceri de la Universtatea Babes-Bolyai.

Am fost rugat să scriu un articol despre cum să prezinți online lucrări de diplomă sau proiecte în cadrul facultății.  Am observat că mulți studenți se confruntă cu teama asta și își pun întrebări de tot felul acum, în ajun de prezentare.

Auăleu, dar cum o să fie? E diferit. E ciudat fără interacțiune.

Nu pot să urmăresc în timp real reacția profilor.

Studenții cu logistică și internet mai bun ar putea să fie favorizați.

 

Ei bine, e adevărat că datele problemei se schimbă. În plus, se pare că prezentarea lucrării de diplomă nu va mai fi așa cum eram noi obișnuiți: cu sală, comisie așezată la masă, ecran mare, student emoționat și bine îmbrăcat.

Treaba va fi cam diferită.  Așadar, dacă ești student și știi că te „paște” o susținere, atunci sunt șanse mari ca informațiile din articol să te ajute pe viitor.

Am să-ți scriu mai departe despre cei 3 piloni  pe care să te sprijini dacă vrei să ai o prezentare online reușită: vocea, structura și interacțiunea.

Acum, înainte să-ți spun 2-3 cuvinte despre fiecare dintre piloni e important să înțelegi că prezentările online mută atenția.

Concret, dacă în contextul standard limbajul corpului, vestimentația, contactul vizual sau cât de aproape/departe ești de interlocutor jucau un rol important, acum accentul cade pe altceva:

  • Ce se aude sau, mai exact, cum sună ceea ce scoți pe gură
  • Cât de logic și organizat e ceea ce spui
  • Cum interacționezi cu oamenii care se află de partea cealaltă a monitorului.

Toți cei 3 parametri de mai sus pot să facă rapid diferența dintre atenție, interes și plict.

Să luăm, deci pe rând, cei trei piloni care se întăresc acum când ținem prezentări online prin Zoom, Skype sau alte canale.

Primul pilon pe care trebuie să ne sprijinim e VOCEA, iar asta înseamnă, în primul rând, dicție, volum, intonație. Cu alte cuvinte, ceea spunem trebuie să se:

  1. înțeleagă – deci nu vorbi pe jumătate de gură. Deschide-o cât mai larg fără jenă
  2. audă – nu șopti, dar nici nu zbiera. Reglează, deci volumul
  3. simtă – aici mă refer, specific, la intonație. O prezentare monotonă și liniară nu pune degetul pe rană, adică nu activează emoții și stări. Chiar dacă e un context științific, prezentarea de diplomă trebuie să ațâțe, să incite, să genereze emoții. Așa se impregnează mai ușor în memoria celor care o audiază

 

Cel de-al doilea pilon pe care ne sprijinim prezentările online e STRUCTURA, adică e important ca ceea ce transmitem să fie clar, organizat și ușor de urmărit.

E adevărat că nici la o prezentare offline nu se cade să bați câmpii, dar presiunea e și mai mare în online, unde attention span-ul este și mai mic, iar oamenii pot să aibă preocupări colaterale în timp ce tu vorbești.

Intonație înseamnă, în primul rând, să accentuăm cuvinte cheie și să nu turuim mesajul ca să scăpăm de el. Bucură-te că ești la microfon și e rândul tău să vorbești. Nu te grăbi să termini. Enjoy the moment!

Cel de-al treilea pilon pe care e important să ne bazăm în ziua cea mare este modul în care interacționezi cu auditoriul tău, adică profesorii care te evaluează.

În general, punctul cheie în care ai parte de interacțiune, poate chiar mai multă decât ți-ai dori, este sesiunea de întrebări și răspunsuri. Îmi amintesc din perioada în care țineam ore la facultate și audiam prezentări că partea de Q&A de la final era marele bau-bau al studenților.

Primul pas pe care e bine să-l parcurgi pentru pregătirea sesiunii de Q&A este să înțelegi că nicio întrebare nu te poate omorî. La unele vei ști să răspunzi direct și la obiect, iar la altele vei fi un pic politician și vei răspunde pe lângă.  Esențial e că te-ai descurcat. 🙂

Am să închei cu un principiu strategic din Arta războiului a lui Sun Tzu și anume că poți să câștigi bătălia încă dinainte să intri în terenul de luptă, însă pentru asta e nevoie de o singură condiție: să te pregătești.

Mai precis și mai băbește, repetă-ți prezentarea de cel puțin trei ori ca să te asiguri că ai flow, te încadrezi în timp, vocea e antrenată, iar ceea ce spui se leagă din punct de vedere logic.

Aș vrea să-ți dau secrete mai simpatice, tips and tricks, dar altă regulă mai bună n-am găsit decât muncă, muncă și iar muncă.

Trage un pic acum și va fi bine pe urmă.

P.S.

Lasă-mi te rog un comment în care să-mi spui cum ți se pare ideea că vei prezenta licența online: te încântă sau te sperie? Te motivează sau te dezumflă?

Scrie-mi, te rog, cu un comment și te ajut mai departe cu idei acolo unde e cazul.

Despre mine „viața și opera” găsești informații aici și aici.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Alte articole de pe blog